Τα Τέμπη, η Θεσσαλονίκη και 8 σπουδαστικές ταινίες στην Ελληνική Φοιτητική Συμμετοχή στη «Prague Quadrennial 2023»
Συμμετοχή των Τμημάτων
Θεάτρου και Κινηματογράφου
του ΑΠΘ
Ο απόηχος του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου 2023, η φανταστική και η πραγματική πόλη, η καραντίνα και το μετά εξ αυτής «αποτυπώνονται ανάγλυφα» μέσα από τα έργα που παρουσιάζουν ήδη οι φοιτητές– φοιτήτριες των Τμημάτων Θεάτρου και Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στη Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας και Παραστατικών Τεχνών «Prague Quadrennial 2023 (PQ23)» έως και τις 18 Ιουνίου 2023, στη Πράγα.
Η ελληνική συμμετοχή
στη «Prague Quadrennial 2023»
Στη «Prague Quadrennial 2023» συμμετέχουν συνολικά δέκα τμήματα από οκτώ ακαδημαϊκά εκπαιδευτικά ιδρύματα που εδρεύουν σε τέσσερις πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ναύπλιο και Φλώρινα) εκπροσωπώντας την Ελλάδα.
Οι ελληνικές συμμετοχές
Αθήνα
Από την Αθήνα στη συγκεκριμένη διεθνή έκθεση συμμετέχουν:
🔵Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.
🔵Η Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ.
🔵Το Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του ΠΑΔΑ.
🔵Το Εργαστήριο Σκηνογραφίας της ΑΣΚΤ.
🔵Το Laboratory Scenography Athens.
Θεσσαλονίκη
Από τη Θεσσαλονίκη στη συγκεκριμένη διεθνή έκθεση συμμετέχουν:
🔵Το Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ.
🔵Το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ.
Ναύπλιο
Από το Ναύπλιο στη συγκεκριμένη διεθνή έκθεση συμμετέχουν:
🔵Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
🔵Το Τμήμα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Φλώρινα
Από τη Φλώρινα στη συγκεκριμένη διεθνή έκθεση συμμετέχει:
🔵Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Οι συμμετέχουσες- συμμετέχοντες
Άνω των 350 φοιτητών και φοιτητριών «ένωσαν τις δυνάμεις τους» και παρουσιάζουν εργασίες που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας. Πρόκειται για μία φοιτητική συμμετοχή, που είναι εκτενή σε όγκο και εξαιρετικά διευρυμένη ως προς το εύρος και τη σχεδιαστική στόχευσή της.
Το θέμα της Ελληνικής
Φοιτητικής Συμμετοχής
Το θέμα της ελληνικής φοιτητικής συμμετοχής στη «PQ23»: «Rethinking Cities: Performing places and stories of resilience (Επανεξετάζοντας τις πόλεις: επιτελεστικοί τόποι και ιστορίες ανθεκτικότητας)», αναδεικνύει ειδικότερα τη λειτουργία των πόλεων ως καίριου βιωματικού κοινού χώρου της επιτέλεσης με τις ιδιόμορφες κοινωνικές, πολιτισμικές και ιστορικές ιδιαιτερότητές του.Ταυτόχρονα, επισημαίνει τις διαφορετικές δυνατότητες των καλλιτεχνικών διαδικασιών αναζωογόνησης των πόλεων, αντανακλώντας τις ποικίλες ανταποκρίσεις μετά από την καταλυτική εμπειρία της πανδημίας.
Ο εκθεσιακός χώρος
υπό τη μορφή σκηνής
Τα τμήματα που συγκροτούν την ελληνική φοιτητική συμμετοχή με «ζωντανές δράσεις» και την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών-φοιτητριών πλαισιώνουν τον εκθεσιακό χώρο που επιμελήθηκε η πρόεδρος του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ και καθηγήτρια Σκηνογραφίας, Λίλα Καρακώστα.
Ο χώρος έχει τη μορφή σκηνής που σχεδιάστηκε για να λειτουργεί ως μία «ομπρέλα», τόσο κυριολεκτικά -στον υπαίθριο χώρο της φοιτητικής έκθεσης PQ23- όσο και μεταφορικά, στεγάζοντας τα εκθέματα και τις δράσεις των δέκα διαφορετικών τμημάτων της Ελληνικής Φοιτητικής Συμμετοχής στην «PQ23».
Η συμμετοχή
του Τμήματος Θεάτρου
του ΑΠΘ
Το Tμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ συμμετέχει για 6η φορά στη «Prague Quadrennial» με 30 προπτυχιακούς και 9 μεταπτυχιακούς φοιτητές.
Με αφετηρία το θέμα που δόθηκε από τη διοργάνωση της «Prague Quadrennial 2023» για το φοιτητικό τομέα (RARE Stories of Unique Places) και με βάση το κοινό θεματικό πλαίσιο της ελληνικής φοιτητικής συμμετοχής, διαμορφώθηκαν:
🟢Το πρότζεκτ με τίτλο «Η πόλη και οι Πόλεις» του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών υπό την επιμέλεια της καθηγήτριας, Λίλας Καρακώστα.
🟢Το πρότζεκτ με τίτλο «Δύο άνθρωποι ψιθυρίζουν» του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών υπό την επιμέλεια του ομότιμου καθηγητή, Απόστολου Βέττα.
Ο θεματικός άξονας διαμορφώθηκε στο πλαίσιο των εργαστηριακών μαθημάτων της Σκηνογραφίας του Τμήματος Θεάτρου μέσα σε δύο φάσεις ως εξής:
«Η πόλη και οι πόλεις»
(πρόγραμμα
προπτυχιακών σπουδών)
Μέσα από τη θεματική αυτή, που επίβλεψε η καθηγήτρια Σκηνογραφίας, Λίλα Καρακώστα παρουσιάζεται η πόλη ως μια σύνθεση υλικών και άυλων στοιχείων, ήτοι: Της ιστορίας, της αρχιτεκτονικής, της κοινωνικής και της πνευματικής ζωής. Αναδεικνύεται, δε, η Θεσσαλονίκη ως η πόλη με τα πολλά πρόσωπα διατρέχοντας τη χρονική διαδρομή από τη πολυπολιτισμική πόλη των αρχών του 20ού αιώνα έως και τη σύγχρονη πόλη του 21ου. Συνάμα, «ψηλαφιέται» το αποτύπωμα της ιστορικής πόλης μέσα στο χρόνο, δηλαδή : Η αρχαία, η ρωμαϊκή, η βυζαντινή, η οθωμανική και η εβραϊκή πόλη (η κάποτε «Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων»).
Επίσης, αποτυπώνεται ο μετασχηματισμός της Θεσσαλονίκης μέσα από γεγονότα «σταθμούς» της ιστορίας, όπως είναι η πυρκαγιά του 1917, η έλευση των προσφύγων το 1922 και ο αφανισμός του εβραϊκού πληθυσμού το 1943, Συγχρόνως, «αντικατοπτρίζεται» η σύγχρονη πόλη ως ένα «ζωντανό» αρχείο αλλά και ως ένας μοναδικός βιωματικός, εκθεσιακός χώρος.
Το 1ο μέρος
της θεματικής
Μέσα από αυτό πραγματοποιείται ένα «ταξίδι» από τη φανταστική πόλη στη πραγματική κι από τις «Αόρατες Πόλεις» του Ίταλο Καλβίνο στην Ορατή πόλη,που δεν είναι άλλη εκ της Θεσσαλονίκης. Ως μέσα έκφρασης χρησιμοποιήθηκαν το κολλάζ, το ανσαμπλάζ και τρισδιάστατη μακέτα.
Ως χώροι έκθεσης της θεματικής επιλέχθηκαν το λιμάνι, δηλαδή ο χώρος που «φιλοξενεί» το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου και οι «Ομπρέλες» του γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου, οι οποίες αποτελούν χαρακτηριστικό τοπόσημο της παραλιακής ζώνης.
Το 2ο μέρος
της θεματικής
Το 2ο μέρος της θεματικής τιτλοφορείται: «Η πόλη μετά…». Αφορά στο πολύνεκρο δυστύχημα, που σημειώθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2023 και τη σύγκρουση δύο τρένων συγκλόνισε τη χώρα και ιδιαίτερα τη Θεσσαλονίκη, η οποία αποτελούσε το τελικό προορισμό της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Ανάμεσα στους 57 νεκρούς, ήταν 13 φοιτήτριες και φοιτητές που επέστρεφαν μετά από σύντομες διακοπές της αποκριάς.
Η πόλη βυθίστηκε στο πένθος. Αυθόρμητα χιλιάδες πολίτες βγήκαν στους δρόμους συμμετέχοντας σε πρωτόγνωρες μαζικές πορείες διαμαρτυρίας. Το τραγικό γεγονός και ο τεράστιος απόηχος, που είχε στη Θεσσαλονίκη «αποτυπώνεται σε μια σειρά έργων, τα οποία προστέθηκαν στο αρχικό συλλογικό έργο.
«Δύο άνθρωποι Ψιθυρίζουν»
(πρόγραμμα
μεταπτυχιακών σπουδών)
Το πρότζεκτ με τίτλο: «Δύο άνθρωποι ψιθυρίζουν» βρίσκεται εν εξελίξει.
Αναπτύσσεται μέσα στο πλαίσιο του εργαστηρίου Σκηνογραφίας του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στη Σκηνογραφία και Ενδυματολογία του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Το πρότζεκτ ξεκίνησε υπό την επίβλεψη του ομότιμου καθηγητή, Απόστολου Βέττα ως ένας πειραματισμός επάνω στη δημιουργία σκηνικών εικόνων με τη χρήση διάφορων μεθόδων, μηχανισμών και υλικών.
Η κεντρική ιδέα «εστιάζεται» στην έννοια της μεταμόρφωσης. Την ιστορία και τις εικόνες, που δημιουργούνται επί της σκηνής ενέπνευσαν:
✅Οι «Ευτυχισμένες μέρες» του Μπέκετ.
✅Οι «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου.
✅«Το παιχνίδι της σφαγής» του Ιονέσκο.
✅Τα ποιήματα του Σαχτούρη.
✅Πολλά ακόμη θεατρικά κείμενα ή ποιήματα και πεζά.
✅Η μυθολογία.
Η τελική παράσταση
Μέσω της διαδικασίας του πειραματισμού διαμορφώνονται όλα τα στοιχεία που θα συνθέσουν τη τελική παράσταση, ήτοι από την αισθητική των εικόνων, τη μουσική και τα σκηνικά αντικείμενα, μέχρι και τη σκηνοθεσία ή την υποκριτική.
Οι φοιτητές- φοιτήτριες που συμμετέχουν στη δημιουργία προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά και καλλιτεχνικά πεδία, ενώ δουλεύουν σε ομάδες με τελικό στόχο μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική σύνθεση. Για να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός εναλλάσσονται στις αρμοδιότητες που απαιτεί η δημιουργική διαδικασία και η διαχείριση της οργάνωσης βιώνοντας έτσι τη συνολική εμπειρία της θεατρικής παραγωγής.
Η συμμετοχή του
Τμήματος Κινηματογράφου
του ΑΠΘ
Το τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ συμμετέχει για πρώτη φορά στη «Prague Quadrennial 2023», με το project «Η καραντίνα και το μετά» μέσα από 8 σπουδαστικές ταινίες μικρού μήκους, που «γυρίστηκαν» υπό την επιμέλεια του καθηγητή, Αντώνη Δαγκλίδη.
Οι ταινίες έχουν υλοποιηθεί από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Αυτές έγιναν στο πλαίσιο της φοίτησης ή της συμμετοχής στα εργαστηριακά μαθήματα υλοποίησης μίας ταινίας στα τέσσερα πρώτα χρόνια σπουδών ή ως διπλωματικές εργασίες. Έχουν πραγματοποιηθεί στο χρονικό διάστημα της αυστηρής καραντίνας, αλλά και στη μετέπειτα φάση ύφεσης της πανδημίας.
Την επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής συμμετοχής στη «PQ23» μπορείτε να την επισκεφτείτε εδώ.
©Typologos.com 2023