To πέρασμα του Μίλερ – προβολή

0
89

17:59:49,09/12/2018

Αφίσα της ταινίας "Το Πέρασμα του Μίλερ"
Οι ανατροπές διαδέχονται η μια την άλλη στην ταινία “Το πέρασμα του Μίλερ” των αδελφών Κοέν

Το αριστούργημα των  Τζόελ και ΄Ηθαν Κοέν «Το πέρασμα του Μίλερ» (Miller’s crossing, έγχρωμο,Η.Π.Α., 1990, διάρκεια 116΄) είναι η 300η ταινία, που θα προβάλουν  η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. – 3 και το Κέντρο Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά στις 10 το βράδυ της Δευτέρας 17 Σεπτεμβρίου 2018  στο θερινό σινεμά «Απόλλων» της Θεσσαλονίκης (τηλέφωνο με αριθμό κλήσης: 2310 – 828.642).

Το φιλμ προβάλλεται στο  πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος με τίτλο: «Στην καρδιά του ερέβους». Από τις  9 έως και τις 10 το βράδυ  θα πραγματοποιηθεί μουσικός πρόλογος με τραγούδια και μουσική.

Την ταινία θα προλογίσει ο κριτικός κινηματογράφου – δημοσιογράφος Αλέξης Ν.  Δερμεντζόγλου ,θα διανεμηθεί κριτική της δημοσιογράφου Πόλυς Λυκούργου. Μετά από την προβολή θα ακολουθήσει  συζήτηση με  θέμα:  «Ο σινεφίλ και ο αινιγματικός κόσμος των Κοέν».

Τους ρόλους της ταινίας ενσαρκώνουν οι πολύ καλοί ηθοποιοί:  ΄Αλμπερτ Φίνεϊ ,Γκαμπριέλ Μπέρν, Τζών Τορτούρο και  Στήβ Μπουσέμι .

«Το πέρασμα του Μίλερ» έχει αποσπάσει μεγάλα βραβεία, όπως είναι το «Ασημένιο Κοχύλι»  σκηνοθεσίας  στο φεστιβάλ Σαν Σεμπάστιαν  και των Κριτικών στο φεστιβάλ Φανταστικού  Σινεμά του Γιούμπαρ.

Οι Τζόελ και ΄Ηθαν Κοέν «γύρισαν» ένα φιλμ νουάρ εποχής, που διαδραματίζεται κατά την περίοδο  της ποτοαπαγόρευσης στις Η.Π.Α., όπου γίνονται δολοφονίες κι συνάπτονται διαπλεκόμενες σχέσεις ή φιλίες. Με ένα περίεργο στυλ  από τους δυο σκηνοθέτες «προσφέρεται» ένας καμβάς εντυπωσιακών χρωμάτων και μια ιστορία «γεμάτη» από ανατροπές.

 «Σε μία ανώνυμη αμερικανική πόλη την εποχή της ποτοαπαγόρευσης, ο Τζόνι Κάσπαρ, ένας φιλόδοξος Ιταλός γκάνγκστερ, ζητά από το Νονό της περιοχής, τον Ιρλανδό μεγαλομαφιόζο Λίο, την άδεια για να «εξαφανίσει» ένα πρόβλημά του: τον Μπέρνι Μπέρνμπαουμ. Όμως,  ο μεσήλικας Λίο προστατεύει τον Μπέρνι, καθώς είναι ο αδελφός της ερωμένης του, Βέρνα.

Στην τρίτη ταινία της καριέρας τους (μετά τα «Μόνο Αίμα» και «Αριζόνα Τζούνιορ») οι αδελφοί Κοέν επιχειρούν ένα στιλάτο φόρο τιμής στην «hard-boiled» αστυνομική λογοτεχνία των Χάμετ και Τσάντλερ, αλλά και τα διάσημα –  νιχιλιστικά φιλμ νουάρ της δεκαετίας του 1930 –  τότε που οι ήρωες είχαν βρώμικα χέρια, αλλά διέθεταν  μπέσα, ενώ μοναδική αδυναμία τους,  ήταν τα ψεύτικα δάκρυα μίας femme fatale.

Γυαλιστερή διεύθυνση φωτογραφίας, αψεγάδιαστη αισθητική, γεωμετρικής ακρίβειας πλάνα και ολόκληρες σεκάνς στημένες με άξονα την υπόκλιση και το κλείσιμο ματιού στο γκανγκστερικό μελόδραμα (η αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του Λίο και το μακελειό υπό τους ήχους του «Danny Boy» είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα) δεν αφήνουν περιθώρια για αμφισβήτηση:

Οι  Κοέν δεν έχουν μελετήσει απλώς, αλλά αγαπούν ιδιαίτερα το παλιομοδίτικο, στιλιζαρισμένο και τόσο cool σινεμά είδους. Στήνοντας ένα φόρο τιμής, μέσα στο φόρο τιμής, η αρχή της ταινίας βγάζει, επίσης, το μαφιόζικο καπέλο της,  στο «Νονό» του Κόπολα.

Ταυτόχρονα, όμως, παρόλο το μηδενιστικό σαρκασμό των (αντι)ηρώων και το κατάμαυρο κοενικό χιούμορ που υπογράφει όποια ταινία κι αν έχουν ποτέ γυρίσει στην καριέρα τους, η μελαγχολική αύρα που τυλίγει βλέμματα και πλάνα, διαπερνά το σελιλόιντ και δίνει την αίσθηση μίας καλοσχεδιασμένης σεναριακά παραβολής – για τη φιλία, την πίστη και την ανδρική τιμή.

Το πέρασμα του Μίλερ, ένα σημείο στο δάσος που οι γκάνγκστερ συναντιούνται κρυφά και εκτελούν τα θύματά τους, είναι στην ουσία ένα ηθικό σταυροδρόμι για τον Τομ. Με ποιους θα πάει και ποιους θα αφήσει; Θα βοηθήσει τη γυναίκα που αγαπά, βάζοντας σε κίνδυνο τον εαυτό του; Θα δείξει οίκτο σε ανελέητες εποχές; Θα αναζητήσει την εύκολη λύση ή θα τραβήξει τον μοναχικό δρόμο του;

Είναι σχεδόν συγκινητικό να βλέπει κανείς το καστ που συγκέντρωσαν οι Κοέν, 25 σχεδόν χρόνια πριν. Ο σαραντάχρονος τότε Γκάμπριελ Μπερν, εξαιρετικός ως σκληροτράχηλο πρωτοπαλίκαρο, περήφανο αρσενικό και λαβωμένος τραγικός εραστής, σπάει  τις χάρτινες διαστάσεις του τυπικού νουάρ ήρωα με ηχηρές σιωπές και φλύαρα ευαίσθητα βλέμματα.

Ο Αλμπερτ Φίνεϊ ως Λίο προσφέρει μία αναμενόμενα εγκεφαλική, ευφυή ερμηνεία, όσο ο Τζον Πολίτο χαρίζει γενναιόδωρα μία σωματική, ιδρωμένη, καρικατούρα του σωματότυπού του.

Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Μάρσια Γκέι Χάρντεν γράφει στο φακό ως επικίνδυνο βελούδο, ενώ ο επί οθόνης «αδελφός της», Τζον Τορτούρο ξεφεύγει σε μία αριστοτεχνική επίδειξη υποκριτικού κρεσέντου.

Κινηματογραφικά, ένα είναι βέβαιο: η συνεύρεση Κοέν και θεατών στο επικίνδυνο για την επιβίωση σου , «Πέρασμα του Μίλερ»,  δεκαετίες μετά τη σύλληψή του, δεν έχει χάσει το μομέντουμ της. Προχωρήστε στο δάσος, άφοβα…», αναφέρει η Πόλυ Λυκούργου στην κριτική της.

«Το πέρασμα του Μίλερ» πραγματεύεται τα ίδια θέματα με τις  εξής ταινίες;

«Ο δημόσιος κίνδυνος»  του Μάικλ Μαν, «Κάποτε στην Αμερική « του Σέρτζιο Λεόνε, «Ο εχθρός  της κοινωνίας»  του Γουίλλιαμ Γουέλμαν , «Ο σημαδεμένος» του Χάουαρντ Χοκς, «Ο μικρός Καίσαρας του Μέρβιν Λιρόϊ. «Η πόλη του αίματος», «Ο δραπέτης της Σιέρρα» Ο μεγάλος αμαρτωλός  του Ραούλ  Γουόλς, «Κολασμένες ψυχές»  του Μάικλ Κάρτιζ ,Ο γκάγκστερ με το παιδικό πρόσωπο  του Ντον Ζίγκελ , «Ντίλιγκερ» του Τζον  Μίλιους, «Οι αδιάφθοροι»   του Μπράιαν Ντε Πάλμα και « Ντίλινγκερ ο τρομοκράτης του Σικάγο»  του Μάκ Νόσεκ.

Την επόμενη Δευτέρα  24 Σεπτεμβρίου  2018  στο θερινό σινεμά «Απόλλων»   θα προβληθεί  το  θρίλερ  του Ντέιβιντ Μίλερ  «Ο δολοφόνος θάρθει απόψε»   (Midnight Lace. έγχρωμο) με τους Ντόρις Ντέι και Ρεξ Χάρισον.

©Typologos.com 2018

ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

six + thirteen =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.