To επικίνδυνο κορίτσι «Υβέτ»

22:39:54,03/27/2019
Brigitte Bardot. Φωτογραφία: By Michel Bernanau (grand père de Oolong06400 ref) - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3551260

Η ηθοποιός Brigitte Bardot το 1968. Φωτογραφία: By Michel Bernanau (grand père de Oolong06400 ref) – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3551260

Toλμηρή κριτική στην αστική κοινωνία ασκεί το γαλλικό φιλμ νουάρ με το «Υβέτ το κορίτσι της ακολασίας» του Claude Autant-Lara ( En cas de Malheur, ασπρόμαυρο, Γαλλία – Ιταλία 1958), που θα προβάλουν η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. –3 και το Κ.Ε.ΜΕ.Σ  τη Δευτέρα 1 Απριλίου 2019 στο σινεμά «Βακούρα1» της Θεσσαλονίκης. Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του γενικού αφιερώματος με τίτλο «Στον ίλιγγο των επιλογών».

 Το σενάριο  προέρχεται από  μυθιστόρημα  του Georges Simenon, ενώ το υπογράφουν οι Jean Aurenche, Claude Autant-Lara και Pierre Bost. Πρωταγωνιστούν οι Jean Gabin και Brigitte Bardot. Το φιλμ ήταν υποψήφιο το 1958  για το βραβείο «Χρυσός Λέοντας» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

Το φιλμ θα προλογίσει ο δημοσιογράφος – συγγραφέας – κριτικός κινηματογράφου  Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου ,ενώ μετά από την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα: «Γαλλική λογοτεχνία και φιλμ νουάρ».

Η υπόθεση έχει ως εξής:

Ένας φτασμένος και σεβαστός παντρεμένος μεσήλικας δικηγόρος υπερασπίζεται μια νεαρή και επιπόλαια πανέμορφη γυναίκα, η οποία  κατηγορείται για κλοπή.

Την ερωτεύεται παράφορα, παρατάει την γυναίκα του,  και νοικιάζει ένα σπίτι για να ζουν μαζί.

Δε γνωρίζει, όμως, τίποτα από την ιδιωτική ζωή της κοπέλας κι ούτε από την επιπολαιότητα, καθώς και τις αδυναμίες της.

Το φιλμ θεωρήθηκε  πολύ τολμηρό στην εποχή του, οπότε «συνάντησε» τη σκληρή κριτική της γαλλικής εκκλησίας και δημιούργησε σκάνδαλο στην αστική κοινωνία. Η αφήγηση «κινείται»  σε βραδυφλεγείς  ρυθμούς με ψυχολογικές – κοινωνιολογικές προεκτάσεις, ενώ απεικονίζει την κινηματογραφική  εποχή  του νέου κύματος (nouvelle vague).

 «Η Yvette  είναι μια αφελής, νέα και όμορφη κλέφτρα, που στη διάρκεια μιας ληστείας θα τραυματίσει τη γυναίκα του ιδιοκτήτη. Η συνεργός της, συλλαμβάνεται και προκειμένου να γλυτώσει την καταδίκη απευθύνεται στον φτασμένο δικηγόρο André Gobillot.

Εκείνος θα την αθωώσει και θα τη βάλει υπό την προστασία του. Εκείνη γίνεται ερωμένη του, αλλά εξακολουθεί να είναι διχασμένη ανάμεσα στον ευκατάστατο γηραιό δικηγόρο και τον νεαρό εραστή της , Mazzetti,  ένα φοιτητή ιατρικής.

 Ο  André μετακομίζει με την ερωμένη του,  σε νέο σπίτι, εγκαταλείποντας την οικογενειακή εστία και λίγο αργότερα μαθαίνει ότι η Yvette  εγκυμονεί το παιδί του. Το ανεξέλεγκτο πάθος και η αφέλειά της,  όμως,  θα την οδηγήσουν για μια τελευταία, μοιραία φορά στο φτωχικό δωμάτιο του νεαρού εραστή της…

Όπως και με τον λάθος διαχωρισμό σε Παλαιό και Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο, αυτή η «αστική» ταινία είναι καθαρά της nouvelle vague. Βέβαια, ο παραδοσιακός Claude Autant-Lara  δε  διαθέτει τις σκηνοθετικές καινοτομίες της nouvelle vague, αλλά η επίθεσή του, στις κατεστημένες αξίες είναι τολμηρότατη κι ενόχλησε. Βραδυφλεγής αφήγηση, αργά πανοραμικά πλάνα και καλοί ρόλοι.

Η ταινία εξαιτίας των αρκετά τολμηρών σκηνών της,  και του αμοραλιστικού χαρακτήρα της κεντρικής ηρωίδας, αλλά και όλων όσων την περιβάλλουν, συνάντησε τη σκληρή κριτική της καθολικής εκκλησίας και δεν κατάφερε να έχει ευρεία διανομή στις Η.Π.Α. Ακόμα και σήμερα, σε κάποιες από τις κόπιες που «κυκλοφορούν» σε DVD έχουν λογοκριθεί κάποια δευτερόλεπτα της περίφημης σκηνής που εικονίζεται στην αφίσα της ταινίας.

Το βιβλίο έγινε ξανά ταινία το 1998, σε σκηνοθεσία Pierre Jolivet,  με πρωταγωνιστές τους Gérard Lanvin, Virginie Ledoyen και Carole Bouquet.Προβλήθηκε με τον τίτλο En plein cœur», αναφέρεται στην έντυπη κριτική, που θα διανεμηθεί στο κοινό είναι οι εξής:

Οι ταινίες που πλησιάζουν την προβληματική  του φιλμ  «Υβέτ το κορίτσι της ακολασίας» είναι οι εξής:

«Και ο θεός έπλασε την γυναίκα» του Roger Vadim.

«Η αλήθεια»  του Henri Georges Clouzot.

«Ο σκληρός νόμος του επιθεωρητή Φερό»  του Alain Corneau.

«Ήθελε δεκαοχτάρα καλά να πάθει»  του  Dino Risi.

«Η γυναίκα της διαφθοράς»  του John Brahm

«Τα λύτρα του πόνου»  του Curtis Bernhardt

«Ο ταχυδρόμος  χτυπάει πάντα δυο φορές(οι δύο εκδοχές  των  Tay Garnett και Bob Rafelson).

H επόμενη ταινία , που θα προβληθεί στις 8 Απριλίου 2019  στο ίδιο αφιέρωμα, θα είναι το «Αίμα στο χιόνι» με τους Alain Delon και Simone Signoret.

Για  περισσότερες πληροφορίες  για τις προβαλλόμενες ταινίες μπορούν οι σινεφίλ ν’ ανατρέχουν  στο kemes facebook  ή στο  kemes.wordpress.com.

©Typologos.com 2019

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.