«Ωραίος και σέξι» γέλιο με το Woody Allen

21:09:39,06/12/2019
Diane Keaton-Φωτογραφία:By es:Ruven Afanador - Email to OTRS, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39770439

H Αμερικανίδα ηθοποιός Diane Keaton. Φωτογραφία:By es:Ruven Afanador – Email to OTRS, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39770439

Πολύ γέλιο επιφυλάσσει η cult κωμωδία του Herbert Ross με τίτλο «Ωραίος και σέξι» (Play it again Sam, έγχρωμο, 1972, Η.Π.Α., διάρκεια 1 ώρα και 25 λεπτά ), που προβάλλουν η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ.3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ., στις 9.30 το βράδυ της Δευτέρας  17 Ιουνίου 2019  ( εορτής του Αγίου Πνεύματος) στο  θερινό κινηματογράφο  της Θεσσαλονίκης «Απόλλων» (Σαρανταπόρου 4, τηλέφωνο: 2310-82.86.42).

Το σενάριο έγραψε ο Woody Allen  από το δικό του,  ομώνυμο θεατρικό έργο που «ανέβασε»  το 1968 στο «Broadway» με το   οποίο  «εγκαινίασε»  τη συνεργασία του,  με τη Diane Keaton.

H υπόθεση αφορά σ’ ένας νευρωσικός κριτικός κινηματογράφου, που έχει έμμονη ιδέα με την κλασική ταινία « Casablanca», επιχειρεί να προσομοιάσει την προσωπική και ερωτική ζωή του, με τη μυθοπλασία της ταινίας. Μάλιστα, εμφανίζεται ο… Humphrey Bogart που τον συμβουλεύει.

Πρόκειται για μια «πικρή», διακριτική, σινεφίλ κωμωδία με εξαιρετικές αναφορές και αντιστοιχίσεις με το κλασικό φιλμ του Michael Curtiz.

Πρωταγωνιστούν ο Woody Allen , η Diane Keaton, ο Tony Roberts , o Jerry Lacy  και η Susan Anspach.

Την προβολή θα προλογίσει ο δημοσιογράφος – συγγραφέας – κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου, ενώ  στο κοινό θα διανεμηθεί  έντυπη κριτική ανάλυση του Ιάκωβου Γωγάκη.

 «Όσοι έχουν δει την ταινία είναι πεπεισμένοι πως ο Γούντι Άλεν είχε ρόλο και λόγο και στη σκηνοθεσία του έργου κάτι που εύκολα γίνεται αντιληπτό. Αυτό, όμως,  διόλου μειώνει την αξία του φιλμ, που κατά την γνώμη μου,  αποτελεί μια πολύ πετυχημένη και ίσως αδικημένη καυστική κωμωδία, σύνοψη δύο σπουδαίων μεταγενέστερων έργων του («Νευρικός Εραστής» – «Μανχάταν»).

Ο Γούντι Άλεν δε θέτει απλά τον προβληματισμό γύρω από τις σχέσεις των σύγχρονων ζευγαριών, το πόσο δύσκολο τελικά είναι να βρεις το έτερον ήμισυ, αλλά προχωράει και ένα βήμα παραπάνω και δείχνει να κατανοεί πλήρως τον τρόπο που οι ανθρώπινες αδυναμίες, οι υψηλές προσδοκίες, ο φόβος της απόρριψης, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τη ζωή , καθώς και τους γύρω μας.

Αυτό είναι και ο Άλαν Φέλιξ ο ανήσυχος κριτικός κινηματογράφου που φαντάζεται να συνομιλεί με το «alter ego» του Humphrey Bogart από την αγαπημένη του ταινία «Casablanca», στη προσπάθειά του,  να αντιμετωπίσει τις ανασφάλειες του,  έπειτα από 2 χρόνια γάμου που άδοξα διαλύεται. Μέσα στην απόγνωσή του ζητάει συμπαράσταση από ένα φιλικό του ζευγάρι.

H Λίντα (Deane Keaton ) ουσιαστικά αποξενωμένη από τον Ντιγκ (Tony Roberts) προσπαθεί να βρει την ιδανική σύντροφο στον Άλαν. Μέσα από διάφορα ευτράπελα και χιουμοριστικές καταστάσεις, ο Άλαν και η Λίντα έρχονται κοντά, ανακαλύπτουν τα κοινά στοιχεία που τους ενώνουν. Δύο καλοί φίλοι, που τελικά ερωτεύονται. Θα μπορέσουν, όμως,  να είναι μαζί;

Όσο εύκολο ήταν για την γυναίκα του,  να πει με κυνισμό: «θέλω απλά να τελειώνουμε, γιατί δεν αντέχω το γάμο», άλλο τόσο δύσκολο και τελικά ανέφικτο ήταν για τη Λίντα να πει κάτι τέτοιο στον άντρα της.

Γιατί ο Γούντι Άλεν ορθά πιάνει το νόημα του σύγχρονου αστικού τρόπου σκέψης ήδη από τις αρχές του 1970 και για αυτό και για άλλα βέβαια θεωρείται κορυφαίος δημιουργός του 20ού αιώνα.

Η γυναίκα του,  αντιπροσώπευε μια κατηγορία γυναικών επηρεαζόμενη από το αναδυόμενο φεμινιστικό κίνημα του 1960 και 1970, που δεν έβλεπε κάποιο ουσιαστικό νόημα στο γάμο.

Αντίθετα η Λίντα και η επιλογή της,  να μείνει με τον άντρα της, παρόλη την εμφανή απόσταση που τους χωρίζει, είναι το αποτέλεσμα μιας πολύ ισχυρής παραδοσιακής αντίληψης, η οποία  ακολουθεί πολλούς ανθρώπους και στις μέρες μας, που δεν τολμούν να διορθώσουν μια λάθος επιλογή, καθώς  και παραμένουν δυστυχισμένοι σε έναν γάμο λόγω συνήθειας.

Το ίδιο ισχύει και για τον άντρα της Λίντας, που βρήκε υποκατάστατο τις ατελείωτες ώρες δουλειάς, γιατί ουσιαστικά έπαψε να έχει ενδιαφέρον για τη σύντροφό του, αλλά ούτε ο ένας ούτε ο άλλος είναι διατεθειμένος να ξεφύγει. Είναι αυτό που αποκαλούν οι Αμερικάνοι «Marriage By Habit».

…Οι σκηνές με τον σωσία του  Humphrey Bogart είναι ανεπανάληπτες, όπως επίσης και ο εύστοχος τρόπος να χλευαστεί η εργασιομανία του Ντιγκ μέσω της εξάρτησής του από το τηλέφωνο.

Απολαυστικός και χωρίς υπερβολές, ο Γούντι Άλεν έδεσε με την ήδη γνωστή (από το «Νονό») Diane Keaton και στο έργο, αλλά λίγους μήνες αργότερα και στη ζωή, στην απαρχή ενός θυελλώδους ειδυλλίου», γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης.

Ταινίες που πλησιάζουν στο στιλ του «Ωραίος και σέξι» είναι:

 «Ο καλός Γερμανός» του Steven Andrew Soderbergh.

 «Η λεωφόρος της Δύσης» του Billy Wilder.

«Το όνομά μου είναι κανένας» του Tonino Valerii.

 «Ο παίκτης»  του Robert Bernard Altman,

και «Σημασία έχει ν΄ αγαπάς» του Andrzej Żuławski.

Την προσεχή Δευτέρa  24 Ιουνίου 2019 θα  αρχίσει το νέο αφιέρωμα υπό τον τίτλο «Ασταθείς υποψίες»,  με  μυθοπλασίες, στις οποίες  «κυκλοφορεί»  η αβεβαιότητα. Πρώτη ταινία θα  είναι το εξαιρετικό φιλμ του  Alfred Joseph Hitchcock  «Ποιος σκότωσε τον Χάρι».

Για  περισσότερες πληροφορίες  για τις προβαλλόμενες ταινίες μπορούν οι σινεφίλ ν’ ανατρέχουν  στο kemes facebook  ή στο  kemes.wordpress.com.

©Typologos.com 2019

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

7 + 10 =

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.