O βιβλικός Θεός δεν είναι μόνο ανδροκεντρικός

Σώμα  και Συναισθήματα του  Θεού:  Παραστάσεις του  Θείου στην  Παλαιά   Διαθήκη εξ  επόψεως  Σπουδών Φύλου

 Της Christl M. Maier,  Kαθηγήτριας Παλαιάς Διαθήκης στο Philipps-University Marburg

 Η φεμινιστική διάκριση μεταξύ βιολογικού και κοινωνιολογικού φύλου έχει συμβάλει στην  προώθηση μιας νέας έρευνας των ανθρωπολογικών  και θεολογικών  εννοιών της  Αγίας  Γραφής.

 Φεμινίστριες  θεολόγοι  στη  Δυτική Ευρώπη έχουν αμφισβητήσει τις παραδοσιακές  ερμηνείες  των περί Θεού παραστάσεων της Παλαιάς Διαθήκης ως  ανδροκεντρικές,  δηλαδή με επίκεντρο  το ανδρικό φύλο και τα συμφέροντα των ανδρών.

 Η διάλεξη θα δείξει ότι ο  βιβλικός Θεός δεν είναι μόνο ανδροκεντρικός.

 Η Εβραϊκή Βίβλος προσφέρει σειρά  παραστάσεων περί Θεού,  οι οποίες μπορεί να   χαρακτηριστούν,  άλλοτε μεν ως  «θηλυκές», άλλοτε δε ως «αρσενικές», διότι αφορούν  σε ρόλους που σήμερα αποδίδονται είτε σε άνδρες,  είτε σε γυναίκες.

Στο  πρώτο  μέρος, η  διάλεξη  θα  επικεντρωθεί  στις  περιγραφές  του  σώματος του  Θεού  ή ακριβέστερα,  στα  τμήματα  του  σώματος  του  Θεού  που   αναφέρονται   στα  βιβλικά  κείμενα.

Στην  Εβραϊκή  σκέψη,  τα  μέρη  του σώματος εκλαμβάνονται δυναμικά  και  συμβολίζουν  ορισμένες ικανότητες.

 Πολύ συχνά αναφέρεται το πρόσωπο του Θεού, που υποδηλώνει την εγγύτητα και την προσοχή.

 Επιπλέον, το χέρι του Θεού, ο βραχίονας ή το δεξί χέρι αναφέρονται στη δύναμη  και την επενέργειά Του.

 Η ανάλυση του τρόπου, με τον οποίο περιγράφεται το σώμα του  Θεού  θα   αποκαλύψει ότι στην  Παλαιά  Διαθήκη δεν  γίνεται  καμία  νύξη σε  βιολογικά  χαρακτηριστικά του θείου  σώματος,  αλλά  υπάρχουν  πολλές αναφορές  σε κοινωνιολογικά νοούμενες  παραστάσεις και  ρόλους  που αποδίδονται κυρίως στο ανδρικό φύλο.

 Το δεύτερο μέρος της διάλεξης θα ασχοληθεί με γυναικείους ρόλους που αποδίδονται στο Θεό, και ειδικότερα με την  μεταφορά  του  τοκετού  (Ψαλμός 2:7, 90:2, Δευτ. 32:18) και το ρόλο της μητρότητας (Ησ 46:3-4).

 Στο τρίτο μέρος, η διάλεξη ασχολείται με το ζήτημα των θείων συναισθημάτων.

 Άν και τα συναισθήματα στην Αγία Γραφή αποτελούν ένα  αρκετά νέο ερευνητικό αντικείμενο,  εντούτοις η έννοια «rachamim»= “συμπόνια, έλεος” συζητείται εδώ και πολύ καιρό.

 Φεμινίστριες θεολόγοι βλέπουν να υπάρχει σύνδεση του rachamim με τον εβραϊκό ὀρο rechem που σημαίνει “μήτρα” και έτσι ερμηνεύουν την ευσπλαχνία του Θεού ως  ένα  συναίσθημα  που  παραδοσιακά  συσχετίζεται  με  το  γυναικείο  φύλο.

 Το  θέμα  της  ετυμολογίας  και  οι συνέπειες μιας τέτοιας σύνδεσης θα αποτελέσουν- επίσης – θέμα της συζητήσεως.

 (Πρόκειται για περίληψη της ομιλίας της καθηγήτριας Παλαιάς Διαθήκης του Philipps-University Marburg, Christi M. Maier , που θα εκφωνηθεί  στην εκδήλωση με θέμα «Σπουδές Φύλου και Παλαιά Διαθήκη», η οποία διοργανώνεται από την Επιτροπή Φύλου και Ισότητας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης  από τις 6 το απόγευμα  έως και τις 8 το βράδυ στην αίθουσα συνεδριάσεων, που βρίσκεται  στον 1ο όροφο της Θεολογικής Σχολής.

 Η ομιλήτρια  αναφέρεται στη νέα έρευνα των ανθρωπιστικών και θεολογικών εννοιών της Αγίας Γραφής.

 Πιο  συγκεκριμένα,  αναφέρεται  στην αμφισβήτηση  σχετικά τις παραδοσιακές ερμηνείες των περί Θεού παραστάσεων της Παλαιάς Διαθήκης ως ανδροκεντρικές,

 Δηλαδή, κάνει λόγο πως οι παραδοσιακές ερμηνείες  επικεντρώνονται στο ανδρικό φύλο και στα συμφέροντα των ανδρών. Η διάλεξη  καταδεικνύει ότι ο βιβλικός Θεός δεν είναι μόνο ανδροκεντρικός).

 ©Typologos.com 2012.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × one =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.