Η πολύκροτη «Kρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας»


14:12:08,01/28/2019
Michel Piccoli -By Georges Biard, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26392978

Ο Γάλλος ηθοποιός Michel Piccoli to 2013 στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών. Φωτογραφία: By Georges Biard, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26392978

Την πολύκροτη ταινία του Luis Buñuel Portolés «Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας» (La charme  discret  de la bourgeoisie,διάρκεια 102´,έγχρωμο Γαλλία) – Βραβείο Oscar 1973 – προβάλλουν η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. –3  και το Κ.Ε.Μ.Ε.Σ.  στις 9 το απόγευμα της Δευτέρας  4 Φεβρουαρίου 2019 στον κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης «Βακούρα1».

Η προβολή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του αφιερώματος «Στον ίλιγγο των επιλογών»  με πρόλογο του δημοσιογράφου – συγγραφέα – κριτικού κινηματογράφου Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ έντυπη κριτική  του Αχιλλέα Βασιλείου  θα διανεμηθεί στο κοινό.

Μετά από την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση  με θέμα: «Η προβληματική του Μπουνιουέλ  γύρω από την ταξική ανεπάρκεια».

Το σενάριο υπογράφουν οι Luis Buñuel Portolés  και Jean-Claude Carrière, ενώ το 1973 ήταν υποψήφιο για Oscar. Toυς ρόλους ενσαρκώνουν οι ηθοποιοί: Fernando Rey, Paul Frankeur, Delphine Seyrig, Bulle Ogier, Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel, Julien Bertheau και Michel Piccoli.

Το φιλμ  κέρδισε το 1973 το Oscar καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, BAFTA σεναρίου – πρώτου γυναικείου ρόλου  (1974) με τη Stéphane Audran και τα βραβεία Κριτικών Κινηματογράφου της Γαλλίας, των Η.Π.Α. και της  Ιταλίας. Το 1973 προτάθηκε και για Oscar καλύτερου σεναρίου.

Στην ιστορία, παρακολουθούμε  τις περιπέτειες  μιας ομάδας  έξι ατόμων  της μεγαλοαστικής τάξης, που στη διάρκεια ενός οδοιπορικού  αδυνατούν να ολοκληρώσουν  ένα γεύμα.

Πρόκειται για ένα υπέροχο  φιλμ του  σουρεαλιστικού κινηματογράφου, που εμπεριέχει εντονότατη κριτική και ειρωνεία, «μαύρο» χιούμορ για τον ευνουχισμό, την ανεπάρκεια, καθώς  και  την αδυναμία της ολοκλήρωσης. Είναι κατά βάθος μια πολιτική ταινία για τη μεγαλοαστική τάξη, η οποία «ευνουχίζει» τα όνειρα των πολλών και αδυνατεί να εκπληρώσει το όραμα μιας πραγματικής  ανάπτυξης κι ολοκλήρωσης της ανθρώπινης κοινωνίας.

 «1972 : Και ενώ η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου ανακοινώνει ανάμεσα στις υπόλοιπες υποψηφιότητες, την ταινία του Luis Bunuel «La Charme discret de la bourgeoisie»  υποψήφια για το ξενόγλωσσο Oscar, o 72χρονος τότε σουρεαλιστής σκηνοθέτης δηλώνει στους Μεξικανούς δημοσιογράφους πως είναι σίγουρος ότι θα κερδίσει το Oscar,  εφόσον αναγκάστηκε να πληρώσει την Ακαδημία 25.000 δολάρια και πως οι Αμερικάνοι, αν και με πολλά ελαττώματα τον τηρούν τον λόγο τους.

Στο Hollywood δημιουργήθηκε πανικός και ο παραγωγός της ταινίας ανέλαβε το τιτάνιο έργο να κατευνάσει τα πνεύματα. Κυρίες και Κύριοι, »Η Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας» του Luis Bunuel και το Oscar Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Έξι μεγαλοαστοί καταβάλουν φιλότιμες προσπάθειες να ολοκληρώσουν ένα δείπνο, αλλά πάντα κάτι τους διακόπτει. Ένας ξαφνικός θάνατος στο εστιατόριο, μια ομάδα αλεξιπτωτιστών που κάνουν στρατιωτική άσκηση. Και εκεί που νομίζουν ότι θα τα καταφέρουν, σηκώνοντας τα μαχαιροπίρουνα τους, συνειδητοποιούν ότι βρίσκονται επάνω σε μια θεατρική σκηνή.

Το κοτόπουλο είναι από λάστιχο και το κοινό τούς γιουχάρει ως ηθοποιούς που ξέχασαν τα λόγια τους. Όνειρα και εφιάλτες ταράζουν τους δειπνούντες, των οποίων η ευγενική, αλλά απολύτως ασήμαντη δραστηριότητα είναι καταδικασμένη να εξαντλείται σε ένα αδιέξοδο.Η πραγματικότητα και η ψευδαίσθηση αρχίζουν να συγχωνεύονται, δημιουργώντας έναν σουρεαλιστικό κινηματογραφικό σύμπαν, με σκοπό να ειρωνευτεί την υποκρισία της μεγαλοαστικής τάξης και τις εκλεπτυσμένες πόζες τους, σε κάθε κοινωνική περίσταση.

Το σενάριο του Bunuel σε συνεργασία με το Jean Claude Carriere είναι ένα ριζοσπαστικό ποίημα, που δεν εννοεί τίποτα, απλά υπάρχει. Η πλειάδα των εξαιρετικών ηθοποιών μοιάζει να συνοδεύεται από τις προεκτάσεις των αξέχαστων ρόλων,  που έχουν ενσαρκώσει σε προηγούμενες ταινίες.

Η Delphine Seying μας θυμίζει το «Πέρυσι στο Μαριενμπάντ» (1961), η Stephane Audran κουβαλά μαζί της την εικόνα της μπουρζουαζίας από τις ταινίες του Claude Chambrol και ο Fernando Rey θυμίζει τον «Άνθρωπο από την Γαλλία» (1971).

 Και έτσι ο Bunuel κατάφερε να θορυβήσει λιγότερο τον θεατή οπτικά σε σχέση με προηγούμενες ταινίες του και να τον παρασύρει πιο εύκολα στο σουρεαλιστικό σύμπαν της ταινίας.

Άλλωστε, κατάφερε να αντιμετωπίσει τους πρωταγωνιστές του τόσο αποστασιοποιημένα και αδιάφορα – ποτέ όμως ενοχλητικά για τον θεατή – που τους χάρισε την απόλυτη ελευθερία να είναι διαφορετικοί σε κάθε νέα σκηνή!

Πληθώρα βραβείων από ενώσεις, η ταινία έφθασε μέχρι και τα Oscar κερδίζοντας υποψηφιότητα για το σενάριο της , και φυσικά το Oscar Ξενόγλωσσης ταινίας για τη Γαλλία.

Με την «Κρυφή Γοητεία…» ο  Ισπανός σκηνοθέτης έφερε πάλι τα επάνω – κάτω στον κινηματογράφο, τάραξε τα νερά του Γαλλικού σινεμά της δεκαετίας του 1970 και υπενθύμισε την υπέροχη αισθητική του.Διαπιστευμένος πολύ νωρίτερα ως αναρχικός, ανατρεπτικός και αντισυμβατικός καλλιτέχνης, έστρωσε κομψά ένα τραπέζι, σέρβιρε ένα στεγνό και πικάντικο δείπνο στους μοχθηρούς μεγαλοαστούς του, και παρέδωσε μαθήματα ηθικής υποστηρίζοντας πως το να χαιρόμαστε με την κακοτυχία του άλλου είναι μια ευχαρίστηση που εύκολα μαθαίνεται.  Άλλωστε,  όσο πιο άπιαστος ο στόχος τόσο πιο επιτακτικός ο ηθικός νόμος», αναφέρει ο Αχιλλέας Βασιλείου στην κριτική του.

Φιλμ  που πλησιάζουν την προβληματική θεματολογία   της ταινίας «Η  Κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας» είναι τα εξής:

«Εξολοθρευτής άγγελος», «Βιριδιάνα», «Η ωραία της ημέρας» και «Το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» του  Luis Buñuel Portolés , «Το μεγάλο  φαγοπότι» και» Η τελευταία γυναίκα»  του Marco Ferreri, «Η δίκη»  του  Orson Welles, «Η σιωπή»  του Ernst Ingmar Bergman  και « Ένοχος  έρωτας» του Michelangelo Antonioni.

Η επόμενη ταινία του ίδιου αφιερώματος είναι το πολύκροτο φιλμ του Roman Polanski, «Το μωρό της Ρόζμαρι» την Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2019.

©Typologos.com 2019

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen + 11 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.