Ωραίος Σκληρός και Αδίστακτος

0
234

Ωραίος Σκληρός και Αδίστακτος

18:35:05,07/09/2018

O Αλέν Ντελόν κάνει μια ερμηνεία πολλών αναγνώσεων στο φιλμ “Ωραίος. Σκληρός κι Αδίστακτος”

Την αστυνομική περιπέτεια του Ζορζ Λοτνέρ «Ωραίος, σκληρός και αδίστακτος»  (Γαλλία, 1977, έγχρωμη, 123’) με τους Αλέν Ντελόν, Ορνέλα Μούτι, Στεφάν Οντράν, Μιρέιγ Νταρκ, Μορίς Ρονέ και  Κλάους Κίνσκι θα προβάλλουν η  Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. – 3  και το Κ.Ε.M.Ε.Σ. στις 9.30 το βράδυ της Δευτέρας  16 Ιουλίου 2018  στο θερινό σινεμά «Απόλλων» της Θεσσαλονίκης (Σαρανταπόρου 4 – Βασιλέως  Γεωργίου, τηλέφωνο με αριθμό κλήσης 2310 – 82.86.42).

Η προβολή γίνονται στο πλαίσιο του αφιερώματος στο Μεταμοντέρνο νουάρ και την ταινία θα προλογίσει ο   δημοσιογράφος – κριτικός Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση από το CinephileGreeks. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.

Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Οι διαφορές αμερικανικού νουάρ και γαλλικού νεονουάρ. Η υπόθεση της  ταινίας έχει ως εξής:

Ένα περιοδικό περιέχει αποδεικτικά στοιχεία εναντίον διεφθαρμένων αξιωματούχων. Ακολουθεί ένα κυνηγητό μεταξύ του ήρωα και της αφρόκρεμας κορυφαίων πολιτικών και επιχειρηματιών.

«Πολλές είναι  οι ομοιότητες του «Mort D’un  Pourri» με τα φιλμ του Αλέν  Ντελόν  της δεκαετίας των 70’s:

 Αστυνομία, σενάριο με βάσεις για μια δηλητηριώδη διαμαρτυρία για τα πολιτικά ήθη και ένα καστ απίστευτα πλούσιο,  στο οποίο ο ηθοποιός – παραγωγός ενσωματώνει την ταινία, σαν πρωταγωνιστής, αλλά όχι το μοναδικό επίκεντρο.

Καταστροφικοί, μηδενιστικοί, οι διάλογοι του Μισέλ Οντιάρ στην ταινία, η οποία ορμά ακάθεκτη προς την «όλα σάπια» οπτική, αλλά κι  ορισμένες σκηνές που κόβουν την ανάσα την κάνουν ένα διορατικό θρίλερ. Η βασική υπόθεση στηρίζεται από το «McGuffin»: ένα περιοδικό που περιέχει αποδεικτικά στοιχεία εναντίον των  διεφθαρμένων αιρετών αξιωματούχων. Τα υπόλοιπα είναι ένα καλά γυρισμένο από τον Ζορζ Λοτνέρ «κυνηγητό πρόσωπο με πρόσωπο»  μεταξύ του ήρωα και της αφρόκρεμας των κορυφαίων πολιτικών, καθώς και επιχειρηματιών.

Αλλά κάτι πολύ σημαντικό για αυτήν την ταινία είναι η σχέση μεταξύ Μορίς Ρονέ-Αλέν Ντελόν, μια επαγγελματική σχέση που ξεκίνησε στο «Γυμνοί στον ήλιο», συνέχισε στα φιλμ «Χαμένη Ταξιαρχία»  και «Η πισίνα», κι εδώ οι δύο ηθοποιοί βρίσκουν τον εαυτό τους,  μαζί μια τελευταία φορά.

 Αντίθετα, λοιπόν,  από τις τρεις προαναφερόμενες συναντήσεις τους, ο Ρονέ που ενσαρκώνει τον κυρίαρχο εκτελεστή, το επιδεικτικό κάθαρμα, χαρισματικά κυνικός, ενώ ο Ντελόν παίζει τον «καλό». Συναρπαστική σχέση που είδαμε να εξελίσσεται από ταινία σε ταινία μέσα σε δύο δεκαετίες. Οι γυναικείοι χαρακτήρες γραμμένοι με ένα συνολικό μισογυνισμό :οι άπληστες σκύλες, οι ανικανοποίητες γυναίκες. Το κερασάκι στην τούρτα είναι φυσικά η απροσδόκητη εμφάνιση του Κλάους Κίνσκι.

Κόμμωση θηλυπρεπής, απεικονίζει ένα  «ενδιάμεσο»  high-flying, μια ελαφρότητα δηλαδή την μεγάλη σκηνή του,  στο κάστρο στο τέλος της ταινίας, μια συγκλονιστική σκηνή.

Πολύ καλή κι η πανέμορφη Ορνέλα Μούτι στον ομολογουμένως παράξενο ρόλο της, μας δείχνει τις υποκριτικές της ικανότητες.

Ο μισογυνισμός είναι διάχυτος στις ταινίες του Αλέν Ντελόν. Γι’ αυτό το λόγο είχε πολλές συμπάθειες, αλλά και αντιπάθειες από το γυναικείο φύλο

Γενικά θα λέγαμε ότι το  «Mort D’un  Pourri» είναι σίγουρα μια σημαντική ταινία,  που οπωσδήποτε θα  πρέπει να δείτε και θα έλεγα ότι βρίσκω μέσα σε αυτήν πολλά στοιχεία μεταγενέστερων – κυρίως αμερικανικών –  ταινιών που (δεν είναι η πρώτη φορά) έχουν «κλέψει»  από τον σπουδαίο γαλλικό κινηματογράφο.

Τέλος, να σημειώσω ότι η μόνη «παραφωνία»  του φιλμ είναι «ελληνική»  κι αφορά στον τίτλο με τον οποίο βγήκε στις αίθουσες. Η σωστή μετάφραση είναι: «Ο Θάνατος ενός διεφθαρμένου», κι έτσι θα την προτιμούσαμε να παίζεται», αναφέρεται στην ανάλυση που θα διανεμηθεί στους σινεφίλ.

Εξάλλου, 10 λόγοι για να μη χάσετε το  φιλμ «Ωραίος, σκληρός και αδίστακτος»  είναι οι εξής :

1.Για το εξαιρετικό σενάριο του Μισέλ Οντιάρ, που προτάθηκε για Σεζάρ.

2.Για την καταθλιπτική καφέ με χαμηλούς φωτισμούς φωτογραφία του μετρ Ανρί Ντεκέ.

3.Για τον Αλέν Ντελόν που κάνει έναν από τους καλύτερους ρόλους του.

4.Για το εξαιρετικά ελλειπτικό πικρό τέλος του φιλμ.

5.Για τις εξαιρετικές σταρ που περιστοιχίζουν τον ήρωα και διεκπεραιώνουν άψογα τους ρόλους τους.

6.Για τη συναρπαστική σκηνοθεσία του Λοτνέρ, ψυχαγωγική,  αλλά και με πολιτικές ματιές.

7.Για το έντονο καταγγελτικό ύφος προς τους πάντες και τα πάντα.

8.Για τη μεγάλη τόλμη της ταινίας που απορούμε πως γυρίστηκε.

9.Γιατί διαφοροποιείται από ανάλογες στερεοτυπικές ταινίες.

10.Γιατί πέραν των μηνυμάτων είναι ένα σινεμά ψυχαγωγικό και γενναιόδωρο.

Το αφιέρωμα στο Μεταμοντέρνο νουάρ θα κλείσει με την προβολή της γκανγκστερικής  περιπέτειας « Η μεγάλη ληστεία της Νέας Υόρκης (1971)», που θα πραγματοποιήσουν η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. – 3 και το Κ.Ε.Μ.Ε.Σ στις 9.30 το βράδυ της Δευτέρας 23 Ιουλίου 2018.

©Typologos.com 2018

ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

one × four =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.