ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΒΑΣΙΛΗ ΝΙΚΟΛΤΣΙΟ

Ο πολιτισμός  της Θεσσαλονίκης- Ένα project του καθηγητή, Τάσου Αγγελίδη Γκέντζου στο Κολέγιο «Ανατόλια»

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ  ΑΓΩΝΑ  ΒΑΣΙΛΗ ΝΙΚΟΛΤΣΙΟ

Πολλές οι γιορτές για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης μας. Οι μαθητές μου Παντελής Μπακατσέλος και Παναγιώτης Ποδιώτης εδώ και δύο εβδομάδες μου μιλούν με θερμά λόγια για μια έκθεση και για ένα υπέροχο πραγματικά άνθρωπο, τον διοργανωτή αυτής της έκθεσης τον κύριο Νικόλτσιο (φωτογραφία).

Είχα μεγάλη αγωνία να διαβάσω τα κείμενά τους… Διαβάστε ση συνέντευξη και την περιγραφή τους και θα δικαιώσετε την εμπιστοσύνη μου προς το πρόσωπό τους!

Συναντήσαμε τον Πρόεδρο του Συλλόγου Φίλων του Μουσείου Μακεδονικού  Αγώνα, υπεύθυνο του Μουσείου Μακεδονικού  Αγώνα, του Πολεμικού Μουσείου και  της νέας έκθεσης που φιλοξενείται στον χώρο του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, συνταγματάρχη εν αποστρατεία, Βασίλη Νικόλτσιο, έναν άνθρωπο με βαθμό στρατιωτικού, αλλά λόγο διανοούμενου.

Για την έκθεση μας είπε…


Βασίλης Νικόλτσιος : Η έκθεση δημιουργήθηκε ειδικά για την περίοδο της επετείου της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης. Περικλείει ένα μεγάλο χρονολογικό φάσμα, από την κατάκτηση της πόλης από τους Οθωμανούς μέχρι τον Μακεδονικό Αγώνα και την απελευθέρωση. Εκεί παρουσιάζονται εξαιρετικής ποιότητας κειμήλια που αναζητήθηκαν πανελλαδικά. Κυριότερα είναι η το αδιάβροχο του Βασιλιά, το πηλίκιο  του, η στολή του Ι.Μεταξά, προσωπικά αντικείμενα του Ε.Βενιζέλου κ.α.

— Θα καθιερωθεί η έκθεση  στο Υπουργείο ;

ΒΝ : Ο χώρος του Υπουργείου δεν προσφέρεται για μόνιμες εκθέσεις καθώς είναι χώρος εργασίας. Ίσως όμως συνεχίσει αυτή και άλλες παρόμοιες εκθέσεις σε άλλους χώρους.

— Μεριμνεί η πολιτεία  για την υποστήριξη τέτοιων  δράσεων;

ΒΝ : Ενώ υπάρχει η πρόθεση για προώθηση του πολιτισμού, δεν δίνεται η δέουσα προσοχή. Προτιμάει, δηλαδή, ένας δήμαρχος να ξοδέψει μεγάλα ποσά για να διοργανώσει ένα πανηγύρι και να αγοράσει κρέατα και κρασί, παρά για να δημιουργήσει ένα λαογραφικό μουσείο για την περιοχή του, το οποίο θα μείνει για πάντα. Δεν υπάρχει αυτή η παιδεία, παρ’ ό,τι θεωρητικά είμαστε η κοιτίδα του πολιτισμού της Ευρώπης.

— Στο εξωτερικό, σε  άλλες χώρες που σχετίζονται με τους Βαλκανικούς Πολέμους, γίνονται παρόμοιες δράσεις, όπως λ.χ στη Βουλγαρία ;

ΒΝ : Όχι, στη Βουλγαρία δεν υπάρχει τόσο πολύ ενδιαφέρον, αλλά γενικότερα σε άλλα κράτη αξιοποιούν το οτιδήποτε. Για παράδειγμα στον Καναδά, ένα αντικείμενο του 1850 βρίσκεται στα χέρια των αρχαιολόγων. Εδώ του 1850 το θεωρούμε τίποτα. Εμείς νοιαζόμαστε μόνο για το 500 π.χ. Εμείς δε φερόμαστε στην πολιτιστική μας κληρονομιά,  όπως πρέπει. Γίνεται, ας πούμε, μια έρευνα στο Ρούπελ, κι αυτά που βρίσκουν, κάλυκες, κράνη, τα πετάνε ! Στη Γαλλία, εκεί που γίνανε οι μάχες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου γίνονται 100 μικρά μουσεία.


— Υπήρχε προσέλευση  επισκεπτών στο μουσείο από  άλλες χώρες, ίσως στα πλαίσια  των προγραμμάτων του Δήμου  ;

ΒΝ : Από τις εκδρομές του Δήμου όχι, αλλά κατά μόνας  υπήρχε, βέβαια. Η έκθεση έχαιρε άλλωστε και πολύ καλής διαφήμισης και προς το εξωτερικό.

— Η προσέλευση σε  ένα μουσείο σήμερα σχετίζεται  έντονα με τη διαφημιστική  του προβολή ;

ΒΝ : Βέβαια. Αν είναι να μη διαφημίσεις καλά μια έκθεση, καλύτερα να μην την κάνεις.

— Εσείς ασχολείστε  και με άλλα μουσεία και  εκθέσεις. Ποιός είναι ο ρόλος  του Υπουργείου Πολιτισμού ;

ΒΝ : Στη συγκεκριμένη έκθεση δε ζητήθηκε επιχορήγηση από  το Υπ. Πολιτισμού από πρόθεση του Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης. Αντίθετα βρήκαμε χορηγούς και καλύψαμε τα έξοδα. Γενικότερα, το Υπ. Πολιτισμού υπάρχει, αλλά δεν πρέπει να κρεμόμαστε όλοι από αυτό.

Και όταν αυτό δεν μπορεί να μας βοηθήσει, ο καθένας θα πρέπει να κοιτάξει τι μπορεί να κάνει μόνος του. Να μη λέει “δε μας έδωσε λεφτά το Υπ. Πολιτισμού, δε μπορούμε να κάνουμε τίποτα”. Μπορείς να τα καταφέρεις και χωρίς αυτό. Μπορείς να πάρεις την περσινή σου έκθεση,  να την καθαρίσεις, να τη διαφημίσεις, να βάλεις και μερικά κειμήλια από μια άλλη έκθεση και να δημιουργήσεις μόνος σου μια έκθεση. Το πιο εύκολο είναι να λες δε μου δίνουν λεφτά, βάζω τα χέρια στις τσέπες και δεν κάνω τίποτα. Δεν έχουμε καιρό για τέτοια.


Για τα βιβλία του μας είπε…

Ασχολείστε, όμως, και  με τη συγγραφή κάποιων συγγραμμάτων  σχετικών με τον Μακεδονικό  Αγώνα.

ΒΝ : Ναι, βέβαια, και τώρα ετοιμάζω κι ένα καινούργιο, με τη βοήθεια του ζωγράφου Γ.Χωραφά, που θα περιγράφει ό,τι άφησαν πίσω τους οι στρατιώτες των Βαλκανικών πολέμων από οπλισμό μέχρι τασάκια με την κεφαλή του Βασιλιά. Έχει γίνει η επεξεργασία 3.000 φωτογραφιών και νομίζω θα βγει κάτι πολύ καλό.

— Τα βιβλία σας  απευθύνονται σε ένα περιορισμένο  αναγνωστικό κοινό ;

ΒΝ : Φυσικά, θα το διαβάσουν  κάποιοι που ενδιαφέρονται για  το αντικείμενο. Τα αγοράζουν, όμως, και  πολλοί ως συλλεκτικά. Το τελευταίο  μου βιβλίο για τα κειμήλια περίμενα πως δε θα πουλήσει τίποτα, αλλά έμειναν μόνο 50. Αλλά δεν είναι τελικά αυτό το κριτήριο.

Νομίζω πως εμείς που μπορούμε να δημιουργήσουμε κάτι έχουμε υποχρέωση να το κάνουμε, ανεξαρτήτως, αν αυτό έχει μεγάλη ή μικρή εμπορική αξία. Δεν πρέπει, δηλαδή, αυτοί που προσφέρουν κάτι σ’ αυτόν τον τόπο να κοιτάνε τι εμπορική αξία έχει αυτό. Πρέπει αυτό να είναι πολύ πίσω στις προτεραιότητες αυτό. Έχουμε ανάγκη από υψηλά ιδανικά και αξίες και πρέπει να ξεπεράσουμε το θέμα του χρήματος. Πρέπει εσύ που μπορείς να κάνεις κάτι, να το κάνεις γιατί το οφείλεις.

Επίσκεψη στην έκθεση

Αμέσως μετά την συνέντευξη κατευθυνθήκαμε στη έκθεση , η οποία  φιλοξενείται στον πρώτο και στον δεύτερο όροφο του κτηρίου  του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης.

Στον πρώτο όροφο  φιλοξενούνται σχέδια που απεικονίζουν τις ενδυμασίες των Βαλκανικών στρατών,  οι οποίοι συγκρούστηκαν κατά την διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων πιστεύοντας στις εθνικές φιλοδοξίες εκείνης της εποχής.

Ακόμα, κανείς θα δει ένα άλογο κανονικού μεγέθους με απομίμηση Έλληνα ιππέα της εποχής. Το σημαντικότερο όμως κειμήλιο που στεγάζεται στον πρώτο όροφο είναι η πρώτη Ελληνική Σημαία που υψώθηκε πριν 100 χρόνια στη Θεσσαλονίκη την ημέρα παράδοσης  της στον Ε.Σ. .

Ανεβαίνοντας τις σκάλες προς τον δεύτερο όροφο του  κτηρίου, αντικρίζει κανείς την σύντομη ιστορία μιας σημαντικής για την χώρα μας περίοδο, η οποία βρίσκεται στους τοίχους αριστερά και δεξιά της σκάλας.

Ο δεύτερος όροφος συγκεντρώνει τα κυριότερα εκθέματα της έκθεσης. Σημαντικότερα εκ των οποίων, τα ρούχα του Βασιλιά Κωνσταντίνου με τα οποία εισήλθε στην Θεσσαλονίκη, το πρωτότυπο σύμφωνο παράδοσης, αλλά και το τραπέζι πάνω στο οποίο υπογράφτηκε.

Εκτίθενται –επίσης- προσωπικά αντικείμενα του Ελευθέριου Βενιζέλου όπως τα χαρακτηριστικά γυαλιά του, η ταμπακιέρα του, η γραφομηχανή του κ.α.. Ο τοίχοι της έκθεσης είναι επενδυμένοι με υδατογραφίες του Κενάν Μεσαρέ, ενώ- επίσης – μπορεί κανείς να δει και στολές Ελλήνων αξιωματικών που πολέμησαν και θυσιάστηκαν για τα πάτρια εδάφη.

Κλείνοντας, αξίζει να αναφερθώ στο γεγονός, ότι αυτή η έκθεση εμπεριέχει όλα τα τεκταινόμενα των Βαλκανικών Πολέμων μέσα από σπάνια κειμήλια τα οποία συγκεντρώνονται και εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί. Ακόμα, είναι μια ευχάριστη έκθεση η οποία βασίζεται περισσότερο στην εικόνα και λιγότερο στο κείμενο.

Κορυφαία στιγμή αυτής  της έκθεσης αποτελέσαν τα εγκαίνια της,   τα οποία τελέστηκαν από τον  Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια. Η έκθεση ήταν ανοιχτή  έως της 29/11 και η είσοδος ήταν δωρεάν. Αφού κιόλας η γνώση της  ιστορίας του λαού σου είναι δικαίωμα και συνεπώς δεν μπορεί να κοστολογηθεί.

©Typologos.com  2012. Eυχαριστούμε πολύ το Κολέγιο Ανατόλια, τον καθηγητή, Τάσο Αγγελίδη Γκέντζο και τους μαθητές του project «Ο Πολιτισμός της Θεσσαλονίκης» για την  παραχώρηση της συνέντευξης.

5 Σχόλια

  1. Ο/Η Άγγελος Δάπης λέει:

    Στις μέρες μας, είναι πλέον απαραίτητες τέτοιες εκθέσεις σαν αυτή, αφού με το τρόπο αυτό ο κόσμος, με όλα αυτά που συμβαίνουν και τα προβλήματα που βιώνει, χρειάζεται να μαθαίνει πράγματα για την ιστορία του. Για τον λόγο αυτόν, είναι σημαντικό να μας υπενθυμίζονται τέτοια γεγονότα.
    Θοδωρής Δημητρακόπουλος, Χρήστος Τσιούρας, Άννα Καλιακάτσου

  2. Ο/Η Διονύσης λέει:

    Με εντυπωσίασαν τα αντικείμενα της έκθεσης. Θα χρειάστηκε πολύς κόπος και χρόνος για να μαζευτούν. Μπράβο στον κύριο Νικόλτσιο!

  3. Ο/Η Δεσποινα Δ λέει:

    Θεωρώ πως η άποψη του Νικόλτσιου περί της μέριμνας των δήμων για τα μουσεία ισχύει εν μέρει καθώς πιστεύω πως έχει μεν δίκιο πως οι δήμοι δε μεριμνούν όσο θα έπρεπε για τα μουσείααλλά θεωρώ τον τρόπο με τον οποόι το παρουσιάζει λιγο υπερβολικό!

  4. Ο/Η ανδριαννή λέει:

    Γενικά η άποψή μου για την έκθεση είναι καλή, όμως διαφωνώ με κάποια σημεία της συνέντευξης του κ. Νικόλτσιου. Για παράδειγμα εκεί που λέει ότι η κυβέρνηση δε δίνει τα απαραίτητα κονδύλια για την ίδρυση μουσείων, ότι κανείς δε πρέπει να βασίζεται στη βοήθεια του υπουργείου, ότι οι άνθρωποι δε δίνουν την απαράίτητη σημασία στη λαογραφική ιστορία. Παντού έχει δικοιο, αλλά κατά τη γνώμη μου οι απόψεις του είναιν απόλυτεσ, υπερβολικές και καθολικές. Δε συμβαίνει πάντα αυτό.

  5. Ο/Η ΚΑΡΑΜΠΟΥΡΝΙΩΤΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ λέει:

    ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΕΚΤΕΝΕΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.