Ο σημερινός φωτισμός της πλατείας Αριστοτέλους θα ταίριαζε περισσότερο σε… μια εθνική οδό!

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
Τα ρεπορτάζ του www.typologos.com

Ο σημερινός φωτισμός της πλατείας Αριστοτέλους θα ταίριαζε περισσότερο σε… μια εθνική οδό!

Του Νίκου Μόσχοβου, e-mail: nikmoshov@gmail.com


(Φωτογραφία: Ο ειδικός φωτισμός στις προθήκες της έκθεσης των βασιλικών τάφων της Βεργίνας ολοκληρώνει  την ανάδειξη του μοναδικού συνόλου των εκθεμάτων επικεντρώνοντας στα  γνωστά πολύτιμα  αντικείμενα ,χρυσά στεφάνια-λάρνακα)

Ο σημερινός φωτισμός της πλατείας Αριστοτέλους θα ταίριαζε περισσότερο σε… μία εθνική οδό,  αλλά όχι  σε ένα τόσο σημαντικό αστικό χώρο σαν αυτόν!

Στην επισήμανση προέβησαν ειδικοί  μιλώντας στην ημερίδα με θέμα «Φωτισμός σε Δημόσιους και Ιδιωτικούς Χώρους», που πραγματοποίησε το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας  (ΤΕΕ/ ΤΚΜ) στις 20 Νοεμβρίου του 2012 στο αμφιθέατρό του.

Οι ομιλητές παρουσίασαν μια   αρκετά πλήρης εικόνα για τα χαρακτηριστικά των φωτιστικών σωμάτων, και τις οδηγίες ορθής χρήσης, ενώ «έδωσαν» εφαρμοσμένα παραδείγματα.

Μέσα από τις διαλέξεις αναδείχθηκε ο τρόπος επηρεασμού της αρχιτεκτονικής ιδέας από τη διαδικασία σύνθεσης με το φως, ο χειρισμός του τεχνητού φωτός στα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα  ή στα ιστορικά κέντρα, η ανάδειξη της αξίας των εφήμερων φωτιστικών παρεμβάσεων σε δημόσιους χώρους.

«Στις άμεσες προτεραιότητες της διοίκησης του Τμήματος είναι η διοργάνωση σεμιναρίου με αντικείμενο τον φωτισμό και με στόχο την πλήρη ενημέρωση των συναδέλφων μηχανικών»,  δημοσιοποίησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ,  Τάσος Κονακλίδης κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών

Η Αριστοτέλους και η… εθνική οδός

Ο ενεργειακός – μηχανολόγος μηχανικός,  Κώστας Κάπος  παρουσίασε πολύ συγκεκριμένα παραδείγματα άστοχης φωτιστικής παρέμβασης.

Μεταξύ των οποίων συγκαταλεγόταν  και  η κεντρική πλατεία Αριστοτέλους, που αποτελεί  ένα από τα σημαντικότερα σύμβολα της Θεσσαλονίκης.

«Ο  φωτισμός  τον οποίο  εκπέμπουν οι τέσσερις κολώνες που βρίσκονται στις γωνίες της μεγάλης και ιστορικής πλατείας, αρμόζει  περισσότερο σε φωταγώγηση… εθνικής οδού παρά ενός τόσο σημαντικού χώρου.Ο συγκεκριμένος φωτισμός αφαιρεί τον χαρακτήρα της πλατείας», ανέφερε ο κ. Κάπος.

Κατέθεσε – ακόμη- την πρόταση της χρησιμοποίησης λαμπτήρων μεταλλικών αλογονιδίων που έχουν καλύτερη χρωματική απόδοση.

«Τέτοιου είδους λαμπτήρες τοποθετήθηκαν στα φωτιστικά του ανακαινισμένου τμήματος της νέας παραλίας και θα χρησιμοποιηθούν και στην ανακαίνιση του Χαμάμ Παζάρ, στα Λουλουδάδικα, όπου απομακρύνθηκαν τα πορτοκαλί φώτα  τα οποία είχαν φωτορυπάνει το μνημείο», τόνισε.

Ο φωτισμός των βασιλικών τάφων της Βεργίνας

Μια εικονική «κάθοδο»  στην ατμόσφαιρα ενός ελληνιστικού νεκροταφείου, πραγματοποιεί –χάρις  στον φωτισμό- ο επισκέπτης της έκθεσης των βασιλικών τάφων της Βεργίνας.

Έτσι, αποκτά ο ίδιος  μια  βιωματική σχέση με τα εκθέματα, αφού νιώθει την εσωστρέφεια και την απομόνωση εξαιτίας της μείωση του φωτός στα όρια της οπτικής άνεσης.

Ο χώρος είναι ηχητικά γαλήνιος χάρις σε συγκεκριμένα απορροφητικά υλικά με τα οποία έχει κατασκευαστεί η έκθεση!  Αυτή την ατμόσφαιρα κατόρθωσε να μεταδώσει ο Δρ. αρχιτέκτων μηχανικός Νίκος Σουλάκης  μιλώντας για  τα εκθέματα στο Κτίριο Προστασίας των Βασιλικών Τάφων της Βεργίνας.

«Η  παρουσίαση των εκθεμάτων  βασίζεται στην ιδιότυπη δραματοποίηση του περιβάλλοντος μέσω της διαχείρισης του φωτός. Η διαδρομή της επίσκεψης συντίθεται μεθοδικά από τις επάλληλες φωτεινές «στιγμές» του χώρου. Η ιδιαίτερη διαχείριση του φωτισμού των εκθεμάτων (φωτισμός ανάστροφος ή  φωτισμός χωρίς σκιάσεις) χαρακτηρίζει το σύνολο της έκθεσης.

Ο ειδικός φωτισμός στις προθήκες  ολοκληρώνει  την ανάδειξη του μοναδικού συνόλου των εκθεμάτων επικεντρώνοντας στα  γνωστά πολύτιμα  αντικείμενα (χρυσά στεφάνια-λάρνακα)», παρατήρησε μεταξύ άλλων ο Δρ. Σουλάκης.

Το φως θέλει …concept

Ποια, όμως,   είναι η βασική ιδέα – δηλαδή, το concept- γύρω από τον φωτισμό;

«Από  τη βασική ιδέα ξεκινά το βασικό μονοπάτι για τον σχεδιασμό του φωτισμού ενός χώρου- τοπίου ή αντικειμένου, ανεξαρτήτως αρχιτεκτονικής κλίμακας», απάντησε ο αρχιτέκτονας- μηχανικός,  Αριστείδης  Κλωνιζάκης μιλώντας στην ημερίδα.

«Για μία οποιαδήποτε φωτιστική δημιουργία είτε πρόκειται για Φωτισμό Αστικού Τοπίου, είτε για αρχιτεκτονικό-καλλιτεχνικό-σημειολογικό φωτισμό, είτε για φωτισμό αντικειμένου, η σύνθεση της βασικής ιδέας αποτελεί το μονοπάτι που ακολουθείται από τον Αρχιτέκτονα Φωτισμού», σημείωσε  με νόημα.

Αποτέλεσμα ενός ολοκληρωμένου concept είναι η ικανοποίηση των οπτικών-συναισθηματικών αναγκών του θεατή και η δημιουργία χώρων γεμάτων με οπτικά ερεθίσματα – ενδιαφέροντα , όπως ανέφερε ο κ. Κλωνιζάκης.

Το φως, το θέατρο, οι πόλεις και οι… πρωταγωνιστές

«Επειδή το φως άργησε τόσο πολύ να απαγκιστρωθεί από το θέατρο ως  μια  καλλιτεχνική έκφραση, έχει ακόμα διατηρήσει τη θεατρική του λειτουργία, μέσα στην τωρινή καλλιτεχνική του έκφραση.

Το φως δεν ξέχασε ποτέ τις θεατρικές του καταβολές και χάρη σε αυτήν τη μη απαλλαγή από αυτήν την ποιότητα, οι χώροι της πόλης μεταμορφώνονται σε εφήμερες σκηνές -με εμάς-  πρωταγωνιστές»,  είπε με ποιητική διάθεση η εκπρόσωπος της ομάδας beforelight- αρχιτέκτων μηχανικός – πολεοδόμος, Χριστίνα Αμπατζίδου.

©Typologos.com 2012

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

19 − 6 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.