Με όχημα τον μύθο του Περσέα-Masterclass του διάσημου σκηνοθέτη William Kentridge στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
Τα ρεπορτάζ  του www.typologos.com

Με όχημα τον μύθο του Περσέα-Masterclass του  διάσημου  σκηνοθέτη  William Kentridge  στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση

Του Νίκου Μόσχοβου, e-mail: nikmoshov@gmail.com


Το πώς έφθασε να κυνηγά τον χαμένο χρόνο  παρουσιάζοντας  την  εκδοχή του για τον μύθο του Περσέα με την όπερα δωματίου   «Refuse the hour» θα αναλύσει ο κορυφαίος εικαστικός –  σκηνοθέτης Ουίλλιαμ Κέντριτζ (από τη Νότια Αφρική- φωτογραφία) μέσω μιας διάλεξης τύπου masterclass  που θα δώσει  από τις 10 το πρωί έως και τις 12 το μεσημέρι της Παρασκευής 23 Νοεμβρίου του  2012 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Ο   πολυσχιδής –ιδιοφυής καλλιτέχνης  θα μιλήσει και για την ομώνυμη εικαστική εγκατάσταση που έδειξε στην Documenta 13 του Κάσσελ, ενώ θα περιγράψει τα στάδια που ακολούθησε έως και να σκηνοθετήσει το «Refuse the hour». Η συγκεκριμένη όπερα δωματίου παρουσιάζεται στις 8.30 το βράδυ της Πέμπτης 22 Νοεμβρίου 2012 έως και της Κυριακής 25 Νοεμβρίου.


Ως δημιουργός έγινε γνωστός  από τις εικαστικές εγκαταστάσεις που φιλοτέχνησε  κατά του απαρτχάιντ, τα «πρωτόγονα» κινούμενα σχέδια και τις παραστάσεις με την χρησιμοποίηση των multimedia.

Στην όπερα αυτή πρωταγωνιστεί ο ίδιος παρουσιαζόμενος σαν ένας σύγχρονος παραμυθάς, ο οποίος αφηγείται αρχικά τον μύθο του Περσέα, αλλά ουσιαστικά επιχειρεί ένα ταξίδι μέσα στο πέρασμα των αιώνων.

Το ταξίδι καταλήγει στις θεωρίες του Αϊνστάιν, στην έννοια του χωροχρόνου και στις μαύρες τρύπες μέσα από ήχους- εικόνες – πιρουέτες δεκατριών χορευτών, εκτελέσεις ηχητικών δραμάτων από  μουσικούς, αυτοσχεδιασμούς των  performers.

Επί  σκηνής παρουσιάζονται   τα όρια μεταξύ της  επιστήμης, της  οντολογίας και της κοσμολογίας, ενώ όλα «ανιχνεύουν» το αέναο κυνήγι της φιλοσοφικής αναζήτησης.

Τον μύθο του Περσέα είχε διαβάσει στον οκτάχρονο, Κέντριτζ – ο πατέρας του- κι έκτοτε τον «σημάδεψε» ως άνθρωπο- καλλιτέχνη.

Ο Ουίλλιαμ Κέντριτζ   γεννήθηκε το 1955 στο Γιοχάνεσμπουργκ από μια λευκή εύπορη οικογένεια νομικών με λιθουανο-εβραϊκές ρίζες.  Πατέρας του σκηνοθέτη  είναι ο διεθνούς φήμης Νοτιοαφρικανός δικηγόρος Σίντνεϋ Κέντριτζ, ο οποίος διετέλεσε συνεργάτης του Νέλσον Μαντέλα και υπερασπιστής των θυμάτων του απαρτχάιντ.

Συνάμα, ο πατέρας του Κέντριτζ  είναι ο συνεργάτης του δολοφονηθέντα Steve Biko, ο οποίος  απαθανατίστηκε στο ομώνυμο τραγούδι του Peter Gabriel.

Ο διάσημος σκηνοθέτης της «Μαύρης Ηπείρου» σπούδασε στην περίφημη Δραματική Σχολή του Jacques Lecoq στο Παρίσι.

«Ευτυχώς, συνειδητοποίησα εγκαίρως ότι ήμουν τόσο κακός ηθοποιός, που θα έκανα μόνο για έναν ερασιτεχνικό θίασο ή ένα πολύ ανεκτικό κοινό. Έτσι περιορίστηκα στο ρόλο του καλλιτέχνη», αφηγήθηκε κάποτε ο ίδιος.

Μέσα στη δεκαετία του 1990 παρουσίασε τα «animation της εποχής των σπηλαίων» ζωγραφισμένα από κάρβουνο.

Χαρακτηριστικά έργα εκείνης της περιόδου αποτελούν τα βίντεο «Felix in Exile» (1994), «History of the Main Complaint» (1996) και «Stereoscope» (1999).

Επίσης, συνεργάστηκε με τη περίφημη  νοτιοαφρικανική ομάδα κουκλοθέατρου Handspring.  Στα έργα του Κέντριτζ απεικονίζονται το απαρτχάιντ, η αποικιοκρατία, η διαπολιτισμικότητα και ο αντίκτυπος του συλλογικού τραύματος στην προσωπικότητα του ατόμου.

Σχεδιάζει πάντοτε στο κάρβουνο και οι συλλέκτες τα θεωρούν τόσο πολύ σημαντικά, που τα αποκτούν, καταβάλλοντας ακόμα και 100.000 ευρώ.

Το έργο του William Kentridge  φιλοξενήθηκε σε μουσεία και αίθουσες τέχνης  ανά τον κόσμο.  Μεταξύ άλλων, έργα του σκηνοθέτη παρουσιάστηκαν στην Documenta στο Κάσσελ της Γερμανίας (1997, 2003), στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης – MoMA (1998, 2010), στο μουσείο Albertina της Βιέννης (2010) και στο Jeu de Paume στο Παρίσι (2010).

Είναι κάτοχος του Kyoto Prize (2010), με το οποίο του αναγνωρίστηκε η συμβολή στην τέχνη και τη φιλοσοφία.  Είναι επίτιμο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών, τιμής ένεκεν διδάκτορας φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, μέλος της Αμερικανικής Φιλοσοφικής Εταιρείας και της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών.

Φέτος  (2012) πραγματοποίησε διαλέξεις και στο Πανεπιστήμιο του  Χάρβαρντ.

Το masterclass απευθύνεται σε εικαστικούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ηθοποιούς και δραματουργούς, ενώ εξαιτίας των περιορισμένων θέσεων είναι απαραίτητη η αποστολή του βιογραφικού έως και  την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012. Το κόστος συμμετοχής διαμορφώθηκε στα 15 ευρώ.

©Typologos.com 2012

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.