ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ

Τα ρεπορτάζ  του www.typologos.com

 ΚΑΙΡΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ Η ΝΕΑ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ  «ΦΩΣ Ο ΤΟΠΟΣ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΤΡΟΠΟΥ» ΤΟΥ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΔΡ ΑΝΔΡΕΑ Γ. ΛΙΤΟΥ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΣΤΟ ΒΑΦΟΠΟΥΛΕΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

 Του Νίκου Μόσχοβου, email: nikmoshov@gmail.com

Με τα καλύτερα λόγια μίλησαν οι εισηγτές του πάνελ για τον ποιητή του φωτός, Δρ. Ανδρέα Γ. Λίτο . Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης
Με τα καλύτερα λόγια μίλησαν οι εισηγτές του πάνελ για τον ποιητή του φωτός, Δρ. Ανδρέα Γ. Λίτο . Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης

Καίρια ζητήματα  αναδεικνύει η νέα ποιητική συλλογή «Φως, ο τόπος του Άλλου Τρόπου» του γνωστού  καρδιολόγου-  πολυτάλαντου ποιητή, Δρ. Ανδρέα  Γ. Λίτου, που παρουσιάστηκε στις 7.30  το βράδυ της Τετάρτης 20 Μαρτίου του 2013 στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο  του Δήμου Θεσσαλονίκης.

 Άπαντες οι ομιλητές συμφώνησαν πως η νέα ποιητική «κατάθεση» του  γνωστού πνευματικού ανθρώπου της Θεσσαλονίκης έχει να μεταδώσει πολλά προς το βιβλιόφιλο κοινό κι όχι μόνον.

Ο γνωστός καρδιολόγος κα ποιητής, Ανδρέας Γ. Λίτος μιλώντας προς το κοινό. Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης
Ο γνωστός καρδιολόγος κα ποιητής, Ανδρέας Γ. Λίτος μιλώντας προς το κοινό. Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης

Για το πόνημα μίλησαν ο καθηγητής Πανεπιστημίου – Πολιτειολόγος, Κώστας Ζουράρις, ο καθηγητής Πανεπιστημίου,  Ιωάννης Καραβιδόπουλος, ο καθηγητής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Χρυσόστομος Σταμούλης, ο ποιητής- φιλόλογος, Γιάννης Τζανής κι ο  ποιητής, Γιάννης Αρκέτος .

Τα  πολτικά νοήματα της ποίησης του κ. Λίτου ανέλυσε ο γνωστός Πολιτειολόγος, Κώστας Ζουράρις. Φωτογραφία:  Απόστολος Σελίδης.
Τα πολτικά νοήματα της ποίησης του κ. Λίτου ανέλυσε ο γνωστός Πολιτειολόγος, Κώστας Ζουράρις. Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης.

Με τα καλύτερα λόγια μίλησε πρώτος  ο γνωστός Πολιτειολόγος Κώστας  Ζουράρις επαινώντας την ποιητική γραφή του Δρ. Ανδρέα Γ. Λίτου, ενώ ο ίδιος  διάλεξε να απαγγείλει το ποίημα  με τίτλο  «Η ΤΡΑΠΕΖΑ»,  που εμπεριέχεται στη συλλογή:

Η Τ Ρ Α Π Ε Ζ Α

Η Τράπεζα με το €uro

άρπαξε την Ελευθερία σου.

Κι όμως οι ουράνιοι φίλοι σου

σου κλείνανε το μάτι με σημασία.

Δεν πρόσεξες, δεν τους πίστεψες.

Κι όλο €π€στρ€φ€ς στην παγίδα του€.

Δεν €φταιγ€ το €.

€σύ μ€ταλλάχτηκ€ς.Κόλλησ€ς.

Δεν έγινες γήινος διαβάτης .

Δεν πέρασες πιο πέρα

απ’ την  αίγλη του χρήματος ,

τον φωτοστέφανο του €uro.

Έμεινες  στάσιμος  σκλάβος.

Ο Κώστας Ζουράρις ορμώμενος από τους στίχους του ποιήματος καυτηρίασε την οικονομική ολιγαρχία και  στηλίτευσε την Γερμανική ηγεμονική τυραννία επάνω στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Μια άλλη διάσταση του ποιητικού ύφους  του Δρ. Ανδρέα Γ. Λίτου έδωσε ο ποιητής και πρόεδρος των Φιλολόγων, Γιάννης Τζανής.

Για τον τίτλο σημείωσε πως  χαρακτηριστικός της προσωπικής φιλοσοφίας του κ. Λίτου  και της ποίησής του που κτίζει πέτρα την πέτρα. «Είναι το όραμα του ποιητικού κόσμου που στήνει, όπου όλα τα όνειρα των ανθρώπων θα βρίσκονται μέσα στο φως και στην Αγάπη», τόνισε με νόημα.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ  ΦΩΣ

Νέος μονολογῶ στὴ σιωπή μου

κι ἡ δροσιὰ τῆς εὐχῆς

μεγαλώνει τὰ μέσα ἄπιαστα.

Οἱ αἰχμὲς αὐξάνουν τὴν ἀνάσα

καὶ τὴν λαχτάρα τῆς ὡριμότητας.

Ἐπιπόλαιες διαφυγὲς ἀπὸ τὴν ἀλήθεια

τῆς πρώτης παρθενικότητας.

Τὸ γιασεμὶ λευκὸ ἐσαεί

κι ἡ καλοσύνη τὸ πρῶτο φῶς τῆς μέρας.

"όλα τα όνειρα των ανθρώπων θα βρίσκονται μέσα στο φως και στην Αγάπη", υπογράμμισε ο Γιάνης Τζανής, (δεξιά), ενώ ο καθηγητής, Χρυσόστομος Σταμούλης μίλησε για τη σχέση σώματος- ψυχής. Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης
Όλα τα όνειρα των ανθρώπων θα βρίσκονται μέσα στο φως και στην Αγάπη”, υπογράμμισε ο Γιάνης Τζανής, (δεξιά), ενώ ο καθηγητής, Χρυσόστομος Σταμούλης μίλησε για τη σχέση σώματος- ψυχής. Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης

Την δική του «χροιά» στην διάσταση της νέας ποιητικής συλλογής «σκιαγράφησε» με τα καλύτερα λόγια κι ο  πρόεδρος της Θεολογικής Σχολής  του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Χρυσόστομος Σταμούλης επισημαίνοντας το συναμφότερο της ψυχής και του σώματος.

Ανέγνωσε, δε, το εξής ποίημα:

Φ Υ Λ Α Κ Η ;

Είπαν  «Φυλακή της ψυχής το σώμα»

Σαν να ήταν η ψυχή ξέχωρη ποτέ

κι η ντροπή της ελευθερίας το σώμα.

Υπάρχω μες στα κύτταρά μου όλος !

Τα πολυσύνθετα εργαστήριά μου ,

που εκπέμπουν φως, σκέψη, ενέργεια

και την ουράνια καλοσύνη.

Το πρωταρχικό φύσημα, εσαεί μυστήριο

ζωής και δημιουργίας.

Το χέρι που γράφει έχει μέσα του την ψυχή

που προσεύχεται το ποίημα και γυρεύει τον πλάστη.

Σώμα πανέμορφο, ύλη ακτινοβολούσα το πνεύμα,

φως στην χαρισμένη ζωή.

Το ζήτημα του χρόνου και της σχέσης, που έχει  με τα ποιήματα του Δρ. Ανδρέα Γ. Λίτου,  απασχόλησε τον καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,  Ιωάννη   Καραβιδόπουλο.

«Ένα από τα oυσιαστικά θέματα που απασχολούν τον ποιητή και που επανεμφανίζεται συχνά στα ποιήματἀ του είναι το θέμα του χρόνου, του χρόνου ως παρελθόν, παρόν και ως προσδοκώμενο μέλλον. Το παρελθόν, σε υπαρξιακή βάση, είναι η μνήμη μας, ο πίνακας της μνήμης. Γράφει:

Τα ίχνη μας γραμμένα στη μεγάλη  Μνήμη !

Η ελπίδα στην Ανάσταση για αιώνια Μνήμη.

Και στο ποίημα «Δεσμός μνήμης» διαβάζουμε:

Η μνήμη ας είναι μία διαρκής

δύναμη στην αναφορά

και στο αγκάλιασμα

της ένσαρκης ταπεινής παρουσίας.

Κι ως διαβαίνει ο χρόνος

και περνά φευγαλέα ως πνοή μελιού,

συμπάθειας και ζωηρής λαχτάρας,

φτάνει στο απάνεμο λιμάνι.

Εκεί αγαπημένες ευτυχίες

κι αίγλη του Φωτός .

 Η εγγραφή στον πίνακα της Μνήμης».

«Toυ ποιητή η εξορία είναι έρωτας  του νου, το αλάτι,  η χαρά η άδολη , η ουτοπία της χαμένης μας  Αθωότητας, «η χαμένη λαμπηδόνα που αποδήμησε».  Μόνον αυτή –όμως-  μπορεί να μας υποσχεθεί τον  «τόπο του άλλου τρόπου»., είπε ο ποιητής, Γιάννης Αρκέτος για τον ομότεχνό ποιητή, Δρ, Ανδρέα Γ. Λίτο . Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης
«Toυ ποιητή η εξορία είναι έρωτας του νου, το αλάτι, η χαρά η άδολη , η ουτοπία της χαμένης μας Αθωότητας, «η χαμένη λαμπηδόνα που αποδήμησε». Μόνον αυτή –όμως- μπορεί να μας υποσχεθεί τον «τόπο του άλλου τρόπου»., είπε ο ποιητής, Γιάννης Αρκέτος για τον ομότεχνό ποιητή, Δρ, Ανδρέα Γ. Λίτο . Φωτογραφία: Απόστολος Σελίδης

Να τι είπε και ο κοινωνιολόγος-  ποιητής, Γιάννης Αρκέτος για το πόνημα  του κ. Λίτου:

 «Toυ ποιητή η εξορία είναι έρωτας  του νου, το αλάτι,  η χαρά η άδολη , η ουτοπία της χαμένης μας  Αθωότητας, «η χαμένη λαμπηδόνα που αποδήμησε».  Μόνον αυτή –όμως-  μπορεί να μας υποσχεθεί τον  «τόπο του άλλου τρόπου».

Η ελπίδα είναι  «ο τρόπος» και το φως είναι  «ο τόπος» που υπόσχεται την αιωνιότητα, και τότε το άδολο Φως  «έχει μια πανάρχαια γεύση ξεραμένης φλούδας»».

©Typologos.com 2013. Eυχαριστούμε πολύ τον κ. Απόστολο Σελίδη για την ευγενική παραχώρηση των φωτογραφιών. 

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

5 × 4 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.